Ministr zdravotnictví ČR
Palackého nám. 4, Praha 2
Vážený pane ministře,
v souvislosti se jmenováním členů našeho sdružení do Akreditačních komisí MZ si Vám dovolujeme srdečně poděkovat a zároveň Vás informovat o aktuálním stavu přípravy nových vzdělávacích programů specializačního vzdělávání.
Ve většině komisí se nominovaní zástupci ML o.s. zapojili do diskuse nad novou podobou vzdělávacích programů a řada našich připomínek byla akceptována. V některých komisích je však jednání problematické, a to zejména z toho důvodu, že přípravě nových vzdělávacích programů není přikládána odpovídající pozornost. Některé komise za účelem diskuze nad novými programy ani nezasedly, návrhy jsou diskutovány pouze elektronickou cestou, což se z našeho pohledu jeví s ohledem na závažnost a možné dopady diskutované problematiky jako zcela nedostačující.
Dále považujeme za nutné Vás informovat o skutečnosti, že v některých klíčových oborech jako jsou chirurgie či vnitřní lékařství předkládané návrhy vzdělávacích programů téměř vůbec nekorespondují s původními záměry MZ, totiž racionalizací náplně vzdělávání tak, aby při zachování kvality specializační přípravy bylo možno maximum specializační přípravy absolvovat na akreditovaném pracovišti nižšího typu. Statut našich zástupců v AK nám nedovoluje podobu VP ve smyslu jejich racionalizace výrazněji ovlivnit, neboť stanovisko ostatních členů AK, působících v drtivé většině na akred. pracovištích vyššího typu, je prakticky jednotné.
Při stávající, a bohužel ve většině případů též navrhované, struktuře vzdělávacích programů zůstává největším problémem financování specializačního vzdělávání. Nejvyšší položkou nákladů systému jsou pak mzdové nároky školenců. Tyto nyní plně hradí vysílající pracoviště, i když školenci vykonávají práci sekundárních lékařů na pracovišti školícím. Školící pracoviště navíc inkasuje poplatky za stáže. Vysílajícímu pracovišti tak vznikají statisícové náklady, které v konečném důsledku hradí školenec buď přímo či formou kvalifikačních dohod s povinností pracovat pro daného zaměstnavatele v souhrnu až 10 let.
V souvislosti s výše popsanou aktuální situací si ML o.s. dovoluje navrhnout následující možná řešení:
1) Dojde k faktické, ne pouze kosmetické, racionalizaci náplně vzdělávacích programů dle deklarovaných záměrů MZ s ohledem na potřeby moderního zdravotnictví
2) Vysílající a školící pracoviště se budou dělit o úhradu mzdových nároků školence. Školenec je na školícím pracovišti úkolován podobně jako kmenoví sekundární lékaři pracoviště.
3) Mechanismus reciproční výměny školenců mezi pracovišti s akreditací I. a vyššího typu. Školenci z pracoviště vyššího typu by absolvovali přiměřenou praxi na pracovišti nižšího typu, výměnou za lékaře z pracoviště nižšího typu, který by naopak získával povinnou praxi na pracovišti vyššího typu.
Vážený pane ministře, věříme, že s ohledem na závažnost a možné dlouhodobé dopady diskutované nové podoby vzdělávání lékařů pro fungování zdravotnictví ČR, bude této věci ze strany MZ věnována náležitá pozornost. V zájmu racionálního, stabilního a reálně fungujícího specializačního vzdělávání lékařů v ČR v jsme otevřeni jakékoli konstruktivní diskusi na toto téma.
S úctou
Martin Švestka,
předseda Mladí lékaři o.s.
V Praze dne 8. 4. 2011